Snart är det Alla helgona...

Och jag känner för att laga något mysigt i helgen...tittar redan runt efter inspiration...jag vill
ha en mustig gryta på bordet ute på landet... och något med pumpa!


Här hittade jag två olika recept på nätet, först en PUMPA SOPPA:


  
    1.    Skala och grovhacka lök, finhacka vitlök. Dela pumpan i skarvarna
           och skär bort skal, trådar och kärnor. Skär i små bitar.

  
    2.    Fräs löken i en stor kastrull på medellåg värme tills den blir glansig.
Tillsätt vitlök, timjan och pumpa.

           Fräs ytterligare ca 5 min. Rör om.

   
    3.    Tillsätt vatten och fond/tärning.
Låt sjuda under lock ca 35 min.

  
    4.    Mixa soppan i matberedare eller med mixerstav och tillsätt grädde och tomatpuré.
           Späd med vatten till önskad   konsistens.Smaka av med salt. Låt koka upp och tag sedan av kastrullen från plattan.

   
    5.    Garnera med örtkrydda och svartpeppar. Servera gärna med ett gott bröd eller grissini till.


ÄLGGRYTA med GULBETA:



    1.    Skär älgköttet i bitar.
Skala och finhacka ingefära och vitlök.

  
    2.    Hetta upp olja i en stekkastrull. Lägg i kött, ingefära och vitlök. Bryn någon minut tills köttet fått färg.

  
    3.    Slå på vatten, fond och vinbärssaft.
Låt småkoka under lock i cirka 1 timme, tills köttet är mört. Provsmaka.

  
    4.    Skala och finstrimla palsternacka och gulbeta. Skala, kärna ur och klyfta äpple.

           Lägg i grytan när köttet är nästan klart.
Det skall koka i cirka 12 minuter till.


Jag tror jag blir tokig på vad texten flödar fult!! Sorry! men den ser helt annorlunda ut när jag skriver den...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0