Rehab på landet

Jag älskar att vakna ute på landet. Idag går jag upp och släpper ut lilla mowgli, som alltid och då menar jag ALLTID skäller ut hela grannskapet efter noter... Jag lagar en god frukost, som varieras av allt från scrambled eggs, gröt, smarrig smörgås på grovt bröd och te eller turkisk yoghurt med massa bär och nötter...Frukosten är utan tvekan ett av mina favoritmål på dagen och jag är alltid vrålhungrig när jag vaknar...

Jag äter frukosten i lugn och ro...God morgon TV får gärna vara på i bakgrunden. Bläddrar i olika magasin och skvallertidningar som jag alltid köper med mig. Solen skiner idag och det är vitt ute, stilla och vackert. Bara en fågel hörs. Det är bara vi här och jag trivs som fisken i vattnet...

Klockan börjar närma sig tolv. Älskling vill alltid sova länge och ända sättet att få upp honom på är att bjuda på en smarrig frukost. Så får det bli, det är han värd:-)

Resten av dagen myser vi bara. Läser, kollar film och äter god lunch.  Skulle gärna gått ut på långprommenad men eftersom jag är fökyld och hjärtat har fått sig en lårkaka på träningen så blir det ingen:-(....ja, jag har aldrig kommit i kontakt med en sådan skada så jag kan inte förstå vilken smärta det medför men jag måste då säga att jag vill INTE få en lårkaka i födelsedags present:-)

Ha en trevlig kväll!

Stressad eller tankspridd...?!

Jag går ner för trappan med soppåsen i ena handen, mowgli och mobil i den andra. Får massa sms från älskling om att inte glömma saker till landet. Själklart svarar jag på smsen medans jag går i trappen. Ute på gatan, nästan framme vid Ica Banér upptäcker jag att jag fortfarande bär på soppåsen.

Jag orkar inte!!! Hahaha.....

Väl ute på landet frågar hjärtat om vinet till maten...Japp! det finns kvar i stan:-)

Dag 2 restaurangen/ett gammalt kök

Andra kvällen var vi på en jättecool restaurang som var ett gammalt storkök.
Man satt liksom i köket:-)

Här, en av kockarna som lagade maten framför några av de andra gästerna....

Här blir det råbiff, som helt klart var specialitén!

Det kändes verkligen som om man var i ett gammalt kök, ser kanske inte så fancy ut med oj så gott det var!!!

Råbiff med sallad...

Jag åt en god fisk, men tyvärr kan jag inte lägga upp bilden då det inte blev någon bra bild. Det som överraskade mig var att fisken var hel, med skinn, ben, huvud, ja allt kvar....så var det även för Pernilla som tog fisk när vi åt lunch... Vet inte varför men de kändes så okultiverat....ja vet, jag e sjukt töntig nu...men jag e så van vid fileér:-)  hahah... men nu vet jag att jag även klarar fisk med ben, trots alla som fastnade i halsen...

Ute i köket...

forts Warszawa i morgon...

I morgon blir det mer bilder från Warszawa, är helt slut nu, ligger faktiskt sjuk:-(
Hoppas jag är bättre i morgon!

Sov Gott!

Inne på den polska restaurangen..

Kul med musik och sura gubbar, hahah...

Var tvungen att fota några andra gästers mat, såg väldigt speciellt ut! men just därför något jag vill testa nästa gång i Warszawa...

Gamla stan i Warszawa

Gamla muren...

Gulle gubben!

På stora torget i gamla stan...

Wienerschnitzel och sallad. KOLLA IN! Det är den största wienerschnitzel jag sett och ätit i hela mitt liv!!! Som en pizza!! haha...Orkade tyvärr inte hela, men min vän Christian slukade allt:-)

Plockmaten..

Kyckling med Ceasar dressing och lite av varje från plockmaten..

Min huvudrätt, proppmätt men va 17, det var så gott! Laxfilé med en krispig yta (detta måste jag få till!)
till detta en god mixsallad i dressing..

Fina espresso koppar! Ja vet! jag dricker ju inte kaffe, men på den här resan gjorde jag det 2 gånger!
Det sägs att några koppar kaffe om dagen är bra...

Bresaola m ruccola, oliver, parmesan mm

Förrätterna på restaurangen

Det var så många förrätter och alla var så himla goda....jag blir hungrig bara jag ser dem..
Trevligt med plockmat! Här kommer den första....försöker ladda upp alla med det funkar inte..

Aubergine, zucchini, paprika, cocktailtomat och chevé, några skivor potatis...

åh, jag blir tokig! Nu funkar det inte ladda upp bilder IGEN!

Suck! Hur trist är det inte när jag har hur många bilder som helst som jag vill lägga upp från Warszawa men kan INTE:-(

Aja, några blev det i alla fall innan den pajade..... Gör ett nytt försök i morgon!.. nu ska jag iväg och kolla Chihuahua filmen hos Anna....Tyvärr är hennes chihuahua Mattador inte med, vilket jag vet att Mowgli kommer bli besviken över....stackars Mowgli!

Ha en trevlig kväll!

Hotellrummet & Nyöppnad restaurang

Vårt rum, 19e våningen....sjukt läskigt, blev nästan höjdrädd...

Första kvällen: Middag på nyöppnad restaurang med skandinavisk stil på inredning och italiensk mat,
helt galet gott! Alla var i stort sett mätta redan efter förrätten..

Bilder från Warszawa

Vi flög med Wizz air, allt i rosa! :-)

Första färgglada huset på väg från flygplatsen....Galen taxitur! Men det var genomgående hela resan..

Hotell Hilton ***** jättefräscht och billigt! 500-750kr för ett dubbelrum/natt
Ja vet! helt galet:-) Ingår spa och frukostbuffé...

Warsawa

I morgon åker vi ett gäng till Warsawa över helgen, ska bli jättekul! Jag återkommer med bilder från resan när jag kommer hem.

Trevlig helg!

en vårbild....troligtvis kommer mina bilder vara lite gråare och kallare.. Men hoppas kan man ju alltid;-)

lunchen på Alla Hjärtans...

Kyckling med sallad och beasås..
Hjärtat gjorde lunch innan vi skulle åka iväg från landet ... Pluspoäng för dukningen och de tända ljusen, vad söt han e!

frukost till mitt hjärta på Alla hjärtans..

Alla Hjärtans Dag i vänners lag...

På Alla Hjärtans dag blev det middag ute på landet hos vännerna Marna och Micke med familj och alla vovvarna...
Jag lagade förrätten som var bresaola m pinjenötter, ruccola, parmesan mm...
Mickes mamma lagade en grym sås med kantareller och purjolök till fläskfilén, salladen och klyftpotatisen. Kände att jag ville spara mig till Marnas efterrätt så jag hoppade potatisen då det bjöds på Choklad muffins med vaniljglass:-) Grymt gott!!

ok, så bra gick det!

Funkar inte att ladda upp bilder, det går trögt och jag tappar tålamodet, suck! Jag som verkligen vill!

Går ut med mowgli nu så kanske hjärtat kan lägga in extra minnet som jag köpt till datorn tills jag är tillbaka.

Då förhoppningsvis kan jag uppdatera mera, håll tummarna:-)

hej så länge!

Butik By Leia D, förra veckan

Riktigt dålig bild, men ooooo vilka scones Mimmi på By Leia D gör!!! Jag och Isa var där för att visa vårkollektionen och blev bjudna på gott te och scones med choklad och hallon i. För recept  och för att kolla in hennes underbara affär, gå in på: www.byleiad.se

Suck vad dålig jag har varit på uppdatering denna vecka:-(

håller på och lägger upp lite från i helgen och denna vecka, så alldeless strax ska det komma lite nytt:-)

Håll ut:-) Det gör jag, längtar nämligen massa tills på fredag då jag och älskling åker till Warsawa, ska bli jättekul!

Oslo, söndagsbrunch på Villa Paradiso

Kycklingsallad: fantastisk sallad, kändes riktigt fräsch och plus för dressingen.

När vi kom till Villa Paradiso så dröjde det tills de andra i sällskapet kom. Då var det tur att denna goding kom in och stillade min hunger.... Annars kunde det säkert blivit otrevlig stämning:-)

Fräsch Pizza med parmaskinka, ruccola, parmesan och pinjenötter.
Alla i sällskapet valde samma slags pizza förutom jag och A som oxå tog en sallad...
Jag smakade dock och den var helt klart en av de bästa pizzor jag ätit.

Lukten av nybakat bröd...

Gick in och fotade på ett härligt bageri som fick mig att må bra:-) Lukten av nybakat bröd e oemotståndlig, jag var bara tvungen att gå in, haha lite konstigt kanske..

OSLO Theater Cafeen

I fredags flög jag och älskling över till Oslo för 30-årsfest! Min kära vän U´s kille R fyllde år och ställde till med stor fest i en gammal fjällstuga :-) U och R´s mamma hade fixat med all mat och det var fantastiskt gott! Tack U för min side order eftersom jag inte tål vitlök, du är en Ängel! Vi möttes även av en herrans massa snö. Det var så idylliskt!

Dagen efter festen gick vi ner på stan och åt lunch på Theater Cafeen, det var pappa som ringde och sa att vi absolut skulle gå dit.. Det var väldigt vackert, påminner lite om Cafe´Opera. Härligt lyxigt sådär på en lördag!
snö, snö, snö och åter snö:-)

Älskling åt gravad lax med dillstuvad potatis och hovmästarsås. Laxen var vackert upplagd som rosor.

Jag åt deras fisksoppa som var helt fantastisk och kalasade även på ett glas vin till detta :-)
Bredvid oss poppade champagnekorkar...Inga tecken på lågkonjunktur  i Oslo inte!

Kokt torsk med grönt och guckakeso

Vilken Fiskvecka det blev! Tror jag har ätit fisk både till middag och lunch nu i 4 dar.. men jag var tvungen, hade så ont i magen... Svårt de där med vitlök och lök.....Försöker alltid vara på min vakt men det finns ju överallt känns det som...
Tyvärr så räcker det med en måltid med vitlök och sen har kramper i magen i minst vecka... Tuff Life;-)

Så här kommer lite kokt torsk för alla mjukisar:-)

Fräscht, nyttigt, snällt mot känsliga magar och enligt mig himlans gott!
Guckakeso: keso och mosad avokado i en röra med lime, salt och peppar.
Broccoli, spenat, groddar, oliver, massa goda kryddor, Pumpaolja (sjukt god, påminner om balsamvinäger i färgen)
Och  så lite Raps och linfröolja..

Ugnsbakad lax med lime aioli

Lax tillsammans med grönsaker i ugn; brysselkål, sockerärtor, spenat, broccoli och ärtskidor.
Krispsallad och groddar plus en lime aioli (rivet limeskal, pressad lime, majo, olivolja, citronmeliss, salt och peppar) som var tänkt att bli som den min vän J bjöd på i lördags men ICKE!
Den blev absolut god men eftersom jag hade citronmeliss istället för koriander så blev det tyvärr en annan smak.
Men tack för inspirationen J, hahah!

Fantastiskt god middag hos J

I Lördags var jag på födelsedagsmiddag hos min vän J. Temat var Thai och det var fantastiskt gott och fint anordnat! Du ska verkligen ha bättre sjävförtroende gällande din mat, för alla slevade verkligen i sig!

Den fina dukningen...

Förrätt, vårrullar med sweet chili...

Thaigryta med kyckling  och en helt fantastisk aioli (majonäs, lime, koriander)
som var pricken över i! Rätten serverades såklart med ris för den som önskade:-)

Efterrätt, smarrig och nyttig, I like!:-)
Frukt i botten med yoghurt och passionsfrukt på toppen..

Tack J för en supertrevlig kväll med allt som hör till, ser fram emot nästa inbjudan ;-)

Hälsotallrik på bönan

Kycklingfilé, tomatsås, quinoa, spenat, paprika och örtkräm.