nu åker vi:-)

Ha en jätte härlig helg!

Barcelona

Åh vad jag längtar tills i morgon!!!!!

Här ska vi bo från fredag-måndag i Barcelona,
hotellet heter hotelmajestic.es

Jag kommer  tyvärr inte kunna uppdatera min blogg innan måndag kväll, men då hoppas jag på att kunna lägga upp massa kul från resan.

Ha en jätte härlig helg och håll tummarna för att vi får lika bra väder som ni kommer ha här hemma.

Torsdag

I morse gick jag upp vid halv åtta för att sedan sticka iväg och hämta mitt nya pass tills imorgon. Det jag inte tänkte på var att det var statsbesök idag och att det skulla bli totalt kaos i trafiken. Detta märkte jag dock av när jag åkte fram på Strandvägen och sedan stod helt stilla i 20min utan att ens komma fram till Dramaten......om jag var arg?! Eh ja....jag höll på att tappa det totalt...varmt var det oxå.

....det slutade med att jag åkte till kontoret och sedan efter min Pilates fick ta cykeln till kungsholmen istället.

Hur som helst så blev mitt pass hämtat, vilket jag fruktade inte skulle ske. Sen att jag ser tjockare ut än vad jag är på kortet och att jag gapar gör väl inget. Ska bara ha det i tio år tills det går ut.

Efter passet så gick jag till Hilma &Sofia och köpte lunch:-)

Kycklingfilé i skivor med dinkel, rostade grönsaker, mixad sallad, gurka, kidneybönor och dressing.
Synd på den något överkokta dinkeln, annars var salladen väldigt fräsch och god.

Middag körde vi ute i det fria ikväll...
Humlegården på en filt, take away från Pascha deli. Var så hungrig att jag totalt glönde fota maten men det var jätte gott. Oxfilésallad med homous.

Ingen bild på maten tyvärr men en på humlan kl. 20.00... Gud vad härligt väder!
Så passa på att göra saker nu på kvällarna, en spontan picknick är bara ett alternativ som är mysigt.

Middag & sedan Strandbryggan

Kycklingfilé i bitar med mixad sallad, ruccola, machésallad, cocktailtomater, broccoli, avokado, rivna morötter.
Till detta, tapenad och turkisk yoghurt med crema di balsamico/ vit.(från ICA) Riven parmesan. Kryddor.

STRANDBRYGGAN

Efter middagen gick vi ned till Strandbryggan för att möta upp lite vänner. Solen sken och det var massa folk ute på bryggan. Det fick lov att bli en Rosé spritzer (Rosé med sodavatten) med Apelsinklyfta för mig.

Annars är ljummen Kyckling och fetaostsallad är en av favoriterna. Även räksalladen.
Hamburgertallriken som två av mina vänner åt såg grymt god ut.
(Ett tips är att byta ut din pommes mot en sallad så blir den GI vänlig).

Även de fyrbenta är välkomna att njuta av strandbryggans uteliv...

Efter två timmar på Strandbryggan så blev det promenad på Djurgården.. och snart blir det snarkofonen, ska upp tidigt i morgon och hämta ut mitt pass. Funderar på att hoppa frukosten här hemma bara så jag kan köpa den där goda smörgåsen från Himla & Sofia som jag köpte sist.

Bild i repris, från Hilma & Sofia...

Damn vilken härlig dag

Helt galet fint väder idag!!! Och ännu finare ska det tydligen bli oxå. Typiskt när man ska till Barcelona i helgen. Där har det regnat i en vecka. Så håll tummarna för att vi oxå får fint väder. Åh vad jag längtar!!

I morse åt jag en knäckemacka med creamcheese, kalkon, tomat och avokado (efter promenaden),
En te eller en Vitamin care på promenaden från KMK blir det ofta. Finns i tre smaker och alla har sina olika aktiva ingredienser.

Motorklubben

Det här Cafét ligger precis där Djurgårdsrundan börjar på Strandvägen..

Vitamin Care

Denna dricker jag,med vitamin B, bra för hud, hår och naglar:-)

Igår var det min födelsedag

Igår vaknade jag upp med frukost på sängen och mjuka födelsedagspaket :-)
Solen sken in genom fönstret och balkongdörrarna som stod på vid gavel, trodde inte det kunde bli bättre men hela kvällen blev oxå så himla lyckad !

Efter frukosten tog jag en promenad och sedan var det möte och jobb fram till 15.00
eftersom jag fyllde år så var jag tvungen att fixa inför kvällen då jag hade middag.

Lite bilder från mitt födelsedags party:

Marinerad kycklingfilé på spett, grillat och sen in i ugn. Tapenad och miniknäcke mm..

Carpaccio

Bresaola, mixad provence sallad, fetaost, pinjenötter, olivolja.

Småplock:

I småskålarna; Jätteoliver i olja, soltorkade tomater i olja, homous, Café de Paris sås, kronärtskockshjärtan, cachewnötter, miniknäcke & tapenad (ej med i bild).

Ljummen sallad

Mixad sallad Provence, grillad Hallomi, broccoli, avokado, cocktailtomater, sockerärtor, grillade
majskolvar, sparris, champinjoner.

Efterrätt:

Chokladpudding och vaniljkräm varvat om vart annat, banan, jordgubb, hallon och så minichokladkulor med daim.
Helt galet gott!!!!!!

Jag vill passa på att tacka alla för en helt fantastisk födelsedag, att så många kom och för all hjälp med maten då min tidsplanering inte riktigt höll. Tack söta för alla fina presenter. Ni har verkligen anammat mitt stora intresse för mat, skönhet, hälsa mm:-)

Puss på er!

Alla mina fina presenter:

• Tygservetter flera olika från Lexington
  • Inspirationsbok från lexington
  • Ögonmask med essentiella oljor från Thann.
  • Bubbelbad från Thann.
  • Prenumeration på ToppHälsa
  • Doftljus
  • Gi in the city boken
  • Blommor, mina favoriter Pijoner.
  • Vinglas i plast till alla härliga picknickar i sommar, Lagerhause.
  • Hjärtformade drinksugrör i stål till alla partys, Lagerhause.
  • Supersöta blommiga underkläder (HM) som jag kan strutta omkring i sommar.
  • Gästhanddukar, Lexington.
  • Pläd i bomull, Lexington.
  • Tunika med röda korsstygn från Lexington.
  • Fina myskläder från Massimo Dutti
  • Resa till Barcelona med min älskling på fredag
Listan är ju sååååå lång, tänk vad härligt och lyxigt det är att fylla år!

Nu ska jag ut runt djurgården och gå av mig lite chokladpudding från igår..

Lunch på Lisa på Torget

Idag var det inte bara min söta kusins födelsedag utan även mors dag. Detta firade vi alla tillsammans med lunch på Lisa på torget.. Det blev en sån där perfekt söndag. Typiskt att jag glömde fota min tallrik men jag åt en ljummen kycklingsallad med fetaost som var väldigt god och vilken jag rekommenderar varmt.

Efter lunchen blev det en runda på stan för att sedan gå hem och städa lite inför i morgon då det är min tur att fylla år. Då blir det födelsedagsmiddag hemma, tre rätters.. Har fortfarande inte bestämt mig för vad jag ska servera men det kommer jag nog på i morgon...

SÖNDAGSMIDDAG

Detta lagade älskling till middag ikväll:

Marinerad fläskfilé med mixad sallad, avokado, tomater och mozarella. Till detta lite Café de Paris sås.
Marinaden gör fläskfilén saftigare och köttet mer mört.

Söndagsfrukost

Söndagens frukostmacka på grovt osötat bröd, kallskuren kalkon, machesallad, cocktailtomater och keso.
och så några jordgubbar att njuta av efter..

Födelsedagsparty

Igår kväll var jag på födelsedagsparty hos min älskade kusin. Hon hade gjort så himla fint.
Dukat upp en härlig buffé med massa gott!

I buffén fanns:
två olika pastasallader, marinerad kyckling, mixad sallad, melon,  parmaskinka och mozarella, bröd mm..

Åh vad gott det var! Tack för en toppen kväll! Och hur fina var inte papperstallrikarna på en skala?

***** stjärnor för en toppen lyckad fest och GI vänligt middag! (fick tyvärr välja bort den goda pasta salladen:-(

Sen middag...

Ikväll blev det sen middag, älskling skulle ut med sina vänner på AW med båten och jag försökte laga nåt gott även fast jag kände mig helt slut..

Det blev lövbiff med, spenat, oliver, keso, riven morot, cocktaitomater, nya goda kryddor,
ny vit crema di balsamico istället för den mörka.

NYA KRYDDOR

Köpte hem två nya kryddor som jag rekommenderar starkt.

Venster: Havssalt med Chili Höger: Havssalt med Basilika och rosépeppar.

Mellanmål

Mellanmål är så viktigt. Jag märker på än gång när jag slarvar med det. Jag blir trött, yr och grinig som ett barn.
Jag har börjat med att ha med mig lite nötter, som jag tex tar mellan frukosten och lunchen. Ca en näve med blandade nötter. Men i eftermiddags när klockan började bli riktigt mycket så skrek min mage. Jag sprang in på NK till Blueberry och köpte en take away soppa..

Blueberry, NK ingången Regeringsgatan.
Jag gillar verkligen Blueberry, det är fräscht och gott! Det var dock första gången jag handlade hos dem på NK, brukar handla på Sibyllegatan, där är det mysigare!

Ett tips från Blueberry är deras musliblandningar, de är så goda, men dyra. Därför brukar jag köpa en förpackning och sen så kompletterar jag med andra ingredienser som jag gillar och häller allt i en burk, då räöcker det länge och man har en bra grund att  fylla på med. Pröva också deras te.

Jättegod soppa! Bönor, avokado, ärtor mm...plus bröd och smör till för den som vill...

Soppan var alldeles lagom för att dämpa de där hemska hungerkänslorna så jag orkade ta mig hem och laga middag.

Lunch med tjejerna på Strandbryggan

Idag sken solen när vi åt fredagslunch nere på Strandbryggan invid Djurgårdsbron.

Kyckling & Fetaostsallad,  98 kr.
Kycklingfilé, Quinoa, rädisa, coktailtomat, gurka, mixadsallad, kidneyböna, rödlök, sweetchilisås.

Observera, att jag skrivit kidneyböna, rädisa, cocktailtomat....då man fick en av varje ingrediens...
lite i minsta laget tycker jag.

Betyg: *** (av *****) Pga snål portion, annars väldigt god.
Dock  ***** för en urmysig uteservering vid vattnet, roligt folk att titta på och hundvänligt!

Omelette i alla lägen...

I slutet av månaden är det nästan alltid tomt i kylen...Eller när man inte har nån inspiration alls eller känner sig för trött för att gå iväg till affären så gör gärna en omelette. Det är både enkelt och gott.

Något som jag alltid försöker ha hemma är just därför ägg, lite sallad, och kallskuret, detta räddade min middag ikväll.

Fyll Omeletten men det du har i kylen som passar ihop.
För mig blev det:
kalkon, bresaola, spenat och fetaost. (stäng ena halvan och stek på båda sidor).

En liten sallad bredvid och lite nötter..

Passenheten

I morse åkte jag iväg för att fixa ett nytt pass på passenheten som ligger på kungsholmen.. Grymt irriterande att behöva göra ett nytt pass då jag tappade mit t på flyget från CPH i mars. Det sjukaste är att de ringde mig och sa att de hittat mitt pass men det var för tre månader sen och jag har varken fått det hemskickat eller kunnat komma i kontakt med personen som ringde mig...Detta resulterade i ett rosa pass i april och nu ett nytt..Fult blev fotot oxå..men..

Café Hilma & Sofia, adress: Bergsgatan 31, Kungsholmen

Under den långa väntetiden så hittade jag ett urgulligt Café mittemot. Jag gick egentligen in för en take away te, men kom även därifrån med en smörgås...

Inte vilken smörgås som helst måste jag säga! Brödet var himelskt gott! känner nästan smaken fortfarande och hon som äger cafét hade alldeless rätt när hon sa att man inte vill ha nåt annat bröd efter än detta. Jag kommer absolut återkomma till detta lilla mysiga Café. Vad jag förstod så är allt ekologiskt och Fairtrade så långt det går.
Det gillar vi!

De har brunch på helgerna, nåt som jag kommer testa! Det finns GI sallader oxå på luncherna:-)

Den berömda mackan! Ser inte lika go ut på bilden kanske men i verkligheten, mums!

Ett plus för söt logo och förpackning oxå.

ZONTERAPI

Jag var på Zonterapi i går kväll för första gången. På ett jättegulligt litet ställe på Östermalm som heter CHI Hälsa och Energi. Jag var jättenervös innan, kanske för att jag skulle visa mina fötter som varit instängda hela vintern eller jag vet inte riktigt men så var det i alla fall.. men det var inte alls läskigt! Det gjorde ont däremot, annat kan jag inte säga för då skulle jag ljuga men det kändes helt klart värt det efter avslutad behandling.

Jag har tänkt att gå så många gånger men hela tiden skjutit fram det då jag inte tyckt att jag haft råd. Men hur snål är jag inte då mot mig själv och mitt välbefinnande kan man fråga sig. Att betala 500 kr för något som är bra för din kropp och hälsa eller köpa en ny partytop, luncha ute, fika i massor, tjaa vad vet jag vad man mer brukar sprätta pengar på annars, finns hur mycket onödigheter som helst nu när jag jämför. Så just därför tycker jag nu att alla skall tänka till och om inte annat börja lägga mer tid och pengar på ert välbefinnande istället.

Nu efter behandligen vet i alla fall jag bättre och kommer absolut att gå tre eller fyra gånger till, vilket man ska om man vill få maximal effekt.

jag kommer berätta om jag mår bättre/sämre efter varje behandling.

Igår t ex hade jag helt galen huvudvärk när jag kom dit och den var ännu värre senare på kvällen efter behandlingen men idag är det nästan borta ?

HUR GICK DET TILL:

När jag kom till Cathrine så fick jag först sitta ned i ett fotbad och fylla i lite papper angående mitt hälsotillstånd mm. Vi satt även och diskuterade hur jag mår och vad jag skulle vilja ha hjälp. Det kan då vara allt från huvudvärk till muskelvärk eller till och med depression vad jag förstod. Detta tog ca 30 min.

Sedan fick jag lägga mig på en varm och skön bänk med huvudkudde och en värmekudde runt min nacke eftersom jag hade ont där.

Sedan satte Cathrine igång med fossingarna och smalbenen för det är dem områdena som sedan behandlas i ca en timme.
Hon började med att trycka på olika punkter på höger sida under mina fötter, det gjorde mer eller mindre ont på de olika punkterna.
Ibland gjorde det så ont att jag inte visste vart jag skulle ta mig till!
Inte så att jag skrek! Men ni fattar!
Dessa områden var konstigt nog på stortån och på insidan av en av småtårna, hur sjukt är inte det!? Det var njurar och lever tror jag om jag inte minns fel.....Så jag hoppas att de kommer bli bättre nu eller tills nästa gång åt i alla fall.

Cathrine avslutade med fotmassage och det var så skönt!
Varför gör jag inte detta oftare tänkte jag...Nu kommer i alla fall jag prioritera att få göra det här snart igen!
Kände mig fjäderlätt i fossingarna när jag gick hemmåt.

Här gick jag på behandling i Zonterapi av Chatrine Hagströmer som även är diplomerad Homeopat.
Narvavägen 3, korsningen Riddargatan. Tel: 08-662 61 63, www.chihalsaoenergi

VAD ÄR ZONTERAPI:

Fotzonterapi bygger på ett samband mellan olika zoner på fötterna och olika delar av kroppen. Genom massage på dessa zoner söker man upptäcka och behandla olika störningar.

Enligt zonindelningen på fötterna motsvaras då t.ex. ryggraden av fotens insida, medan zonerna för höfter, skuldror och öron återfinns på fotens utsida.

När en störning uppträder i ett organ eller område av kroppen så är motsvarande område på fötterna mycket känsligt för tryck. Genom massage av dessa zoner försöker man återställa den normala funktionen i organet eller problemområdet. Zonterapin kan alltså användas både som ett sätt att lokalisera problemområden och som behandlingsmetod. De olika zonerna behandlas i en viss ordning för att bästa resultat skall uppnås. Zonterapi används vid ett stort antal störningar, bl.a. huvudvärk, smärtor i rygg och leder, urinvägsbesvär och matsmältningsproblem mm.

Veckans vackraste kväll

Kom precis tillbaks från min kvällspromenad och det var utan tvekan veckans vackraste kväll. Lagom varmt i luften, solnedgång och fågelkvitter..  Jag älskar våren!! Man blir så himla glad av bra väder och får så mycket energi!

Kvällens sommarmiddag

Kände för att göra något lätt och sommarfräscht, därför valde jag att göra en sallad med melon.

Kallskuret, rostbiff, bresaola, mixad sallad (påse) färsk spenat (påse), mini mozarella, cocktailtomater, pinjenötter och avokado. Skivor med honungsmelon. Toppa med olja och goda kryddor

Man blir lagom mätt!

Nu ska jag ut och gå med lilleman...

Onsdag lunch

Tja...kanske inte ser så jätte färgglatt ut men det var faktiskt gott. Tog köttfärsen med champs som blev över från igår och gjorde lite sallad till med avokado. Mättade bra i magen i alla fall!

Tisdag kvälls middag

Aubergine med fyllning, chévre och sallad

Aubergine en halva, in i ugn tills mjuk, därefter i med fyllningen: stekt köttfärs med stekta champinjoner, och resten av auberginen som jag gröpt ur och tärnat och stekt. Blanda allt samman och in i ugnen igen på ca 175 grader, lägg på chévren på slutet så den smälder lagom. Till detta: stekt strimlad zuchini, avokado, mixad sallad (påse) Broccoli som legat i ugnen tillsammans med Auberginen, endast en stund så den blir knaprig. Cocktailtomater och gröna stora oliver. Lite olivolja.

Detta var såååååååååå gott, testa själv och gör även egna fyllningar, man kan variera denna rätt hur mycket som helst vilket är kul!

Lunch

Grillad Kyckling och kalkonfilé skuren i skivor. Grillmixsallad (färdig i pås), Scrambled eggs, avokado, keso, cocktailtomater, kronärtskocka.

MELLANMÅL:

Tallrik för fler personer: Jordgubbar, passionsfrukt, röda kärnfria vindruvor, vattenmelon, blandade nötter och lite cocos flan.

MIDDAG:

Hamburgare utan bröd:-9  Burgare med fetaost 10% och massa kryddor, stekta färska champs, mixad sallad (färdig provence), avokado, gröna stora oliver. Tomatsås m basilica och en klick gräddfil. Så himla gott, jag blir nästan hungrig igen nu när jag skriver detta....

Skönt! Nu är jag ikapp! Det har hängt över mig i flera dagar att inte kunnat uppdatera min älskade blogg..
Promme i morgon, så håll tummarna för att solen skiner.

Just det, i morgon kväll ska jag testa Zonterapi, någon som provat??

Ska bli väldigt spännande, jag kommer rapportera på bloggen hur det gick så vi hörs im!

Sov gott!

Gårdagens middag

Träffade upp tjejerna igår och gick hem till L och lagade lite mat ihop..

Så himla kul att alla mina söta vänner plus er alla andra läser min blogg!!
Helt plötsligt blev det svårare än vanligt att få ihop en middag pga detta..

Vi bestämde oss för att det skulle vara nyttigt och så blev det, väldigt grönt som ni kan se!
Eftersom klockan var mycket och vi var väldigt hungriga så blev det enklast med kallskuret till.

Ser typ ut som kalkon på bilden men det är serranoskinka, kokt sparris, (obs! överkoka inte!), bladsallad, ruccola, stekta färska champs, sockerärtor, broccoli och cocktailtomater. God dressing och kryddor till..Plus lite stora gröna oliver. Super gott, fräscht och man blir lagom mätt.

Lite bilder från landet

Mysigt med brasa när det regnar ute. Att bara ligga bredvid och slappa, läsa böcker och
se på massa film är så himla avkopplande.

FRUKOST:

Två minitallrikar med frukost. En minisallad med avokodo, bladsallad, cocktailtomater, kallskuren kalkon,.
Frukttallrik; skivat äpple, blandade bär och en liten klick med naturell yoghurt, kanske några cocos flan.

Frukost 2 ( a la älsklings):

Ser grymt smarrig ut men jag skulle helt klart bytt ut brödet till knäckebröd, fullkorns bröd eller gjort det till en minisallad.

...men vad gör man, jag försöker så gott jag kan med ibland är han helt omöjlig att övertala.... Han älskar vitt bröd!!...

Annars är pålägget a la GI style och funkar utmärkt : Cream Cheese, bresaola, avokado, parmesan, kryddor.

LUNCH:

Grillad tonfiskfilé skuren i skivor, tomat, fetaost 10%, bladsallad, färsk bladspenat, kokt ägg, avokado.

Grym dressing: soja, dijon senap, olivolja, lite lite balsamico..

BRA ATT VETA OM TONFISK

Tonfisk är sååååå nyttigt!! Gillar du inte fisk så finns det ändå en chans att du kan gilla tonfisk, speciellt om du grillar filéer. Jag tycker faktiskt att det påminner lite om kött i konsistensen. Innehåller både omega 3 och omega 6, vilket är grymt bra! Tillhör makrillfamiljen och är godast av dem alla, tycker jag! Om du grillar tonfisk så blir den helt klart godast om du bara grillar den lite på vardera sida så den är rå i mitten. Men det är såklart en smaksak som mycket annat men du bör testa i alla fall. Sen så tycker jag att det är viktigt att satsa på en riktigt god sås till:-)

Testa även att göra denna sås förutom den ovan: vasabi pasta, kikoman soja, lite olja, wow såååå gott!

MIDDAG:

Grillad kycklingfilé, grillad orange paprika, tomater med parmesan i ugn, rödlök i ugn (inget för känsliga magar)
bladsallad och så lite god dijon dressing.

Nu funkar det igen, jippi!!

Kom just hem från en urtrevlig kväll med mysigt häng och god middag, tack sötnosar!

Lägger upp lite bilder från helgen i morgon.

I morgon bitti blir det promenad, jag är hur taggad som helst trots tråkigt väder! Haha not! men man måste ju!

Det är inte långt kvar till sommaren och jag har en bra bit kvar för att nå mitt mål så det är bara att köra på stenhårt.

Sov gott!

Min blogg funkar inte som det ska :-(

Som ni kanske märkt så har jag inte skrivit på min blogg på ett par dar..
Det är nåt fel på min blogg! jag kan inte lägga in bilder, hela verktygspaletten är borta!! Jag förstår ingenting!!??

Hoppas den skall fungera som vanligt i morgon. Har bilder mm som jag velat lägga upp men det får tydligen vänta, sorry!

Snart ska jag hem till L och laga middag, ska verkligen bli jätte kul! Det är så härligt med vänner som ger än positiv energi :-)
Nu sms:a de och frågade om vi inte skall ses på Berns brasserie först och jo gärna!! Jag Kommer!

Kram så länge!

Middag på Carl Michaels

Vilken lyxvecka!.... vi som mest brukar laga middaq hemma, så blir det två restaurangbesök samma vecka och det är inte äns helg än.

Bostadsrättsföreningsmöte med middag efter på Restaurang Carl Michaels på Djurgården vid Grönalund:

MIn huvudrätt:

Grillad Sej m spenat, smörbrynta nötter mm:

Det här var verkligen gott! Fisken smälte i munnen. Smarrigt med spenat till och så beställde jag en sallad vid sidan istället för potatispuré som annars kommer till... Måste bara säga att Carl Michaels verkligen var ett urmysigt ställe, och alla i sällskapet var verkligen mätta och belåtna när vi sakta promenerade hem.

Sov gott

Lunch torsdag

Idag så gick vi ut och åt lunch. Jag har de senaste veckorna försökt ha med mig egen luch eller lagat lunch hemma, då vet jag vad jag får och det känns bra. Men idag gick vi till ett Café/ lunchställe som heter Cream, på nybrogatan.

Vi stod länge och försökte välja bland menyn, då det fanns så himla många goda alternativ, men till sist så blev det en kycklingsallad. Jag bad dem ta bort potatisen och istället lägga till extra sallad, vilket gick bra!

Wow vad god sallad!!!!

Kyckling marinerad med ingerfära, honung mm, blandsallad, spenat, cocktailtomater, halomiost,
rödlök, jätte god dressing som jag inte riktigt kunde få kläm på, tror det var yoghurt, vitlök, krydor mm och
balsamcream. Kanske dålig beskrivning men den här salladen var såå värd varenda krona!!

Sommarblommor

När jag gick min morgonpromenad idag så såg jag dessa vackra blommor, det är helt fantastiskt vackert!
Men är det inte lite hemskt att alla dessa sommarblommor redan blommar nu!?
Hur kommer det då vara på midsommar?
Hur som helst så plockade jag en liten bukett med mig hem och det får mig att le varje gång jag ser dem!

Frukost torsdag

idag blev det en scambled egg mini sallad till frukost:

• 2 ägg (scarmbled i stekpannan)
  • mix sallad (icas skärgårdssallad)
  • zuchini (skuren i bitar)
  • kalkon (skuren i bitar)
  • cocktail tomater
  • 1 kiwi (vi sidan som efterrätt)
Denna frukost passar utmärkt även som ett mellanmål eller som lunch fast i litestörre portion.

Det blev restaurang istället för middag hemma

Min älskling bjöd på restaurang ikväll! Mysigt och lyxigt!

Gös med sallad (jag valde bort kolhydraterna)

Wow vilken god Gös!!! Gös har verkligen blivit en stor vavvofisk!
Restaurang, Eriks Bakficka.

Min älskling ska bjuda på romantisk middag

Min älskling sms:ade just och sa att han ville bjuda på romantisk middag här hemma ikväll då det är vår dag idag...

Ska bli väldigt spännande och se vad han kommer hitta på:-) Han e grym på matlagning så jag är inte orolig:-)

Ni får se senare vad det blev..

Onsdag eftermiddag

I morse träffades jag och I utanför min port för att gå morgon promenad med vovvarna, solen sken ett tag men sedan blev det kallt, å så kallt det blivit!!

Man blir så lätt bortskämd! Så fort man får lite sol så förväntar man sig att den ska skina varje dag...om det ändå vore så... Min kusin ringde mig nyss och berättade minsann att det skulle bli ännu sämre väder och vi som tänkt åka till landet i helgen...

....Fast det gör inget! Jag tycker att det kan vara mysigt att bara komma bort från stan och ta det lugnt, eller förresten lugnt bli det nog inte för vi har bestämt oss för att måla om invändigt nere i badhuset och det ska bli kul!  Annars kan jag tänka mig att baka,  har några bra GI recept på bröd mm som vore kul att testa! Kanske nåt för er oxå?

Mellan alla mail och telefonsamtal med kunder idag så slängde jag ihop lite lunch, blev lite ihopplock från den grymt goda middagen igår. Den gick väldigt snabbt både att göra och att äta:

Strimlade biffen från igår och bytte ut Chévre osten till feta ost.

Promenad & Middag

Träffade upp J och M vid Djurgårdsbron vid 18.00 och gick varvet med vovvarna. Det var kallt ikväll, inte alls så där skönt som de tidigare kvällarna men skam den som ger sig!  Ett äpple för att dämpa hungern lite innan middagen satt fint. De där små röda, är så goda!! Inte mjöliga och mjuka, de går bort!

Efter promenaden gick vi till Ica och inhandlade alla ingredienserna som saknades. Det är nästan livsfarligt att handla när man är hungrig, i alla fall om man är ensam, då slinker nästan vad som helst ner i vagnen. Speciellt förut så blev det ofta godis, godis, godis! Men som tur är så hjälper faktiskt de där tabletterna som jag tipsat om tidigare. Och eftersom vi var flera och hungriga så gick allt väldigt effektivt.

Utskuren biff med Chévre

• Cocktail tomater
  • Pinjenötter
  • krossade valnötter
  • Chévre ost (in i ugnen en pyttestund så den blir varm och smälter lite)
Ja.. det blev många mmmmm åhhhhh under denna middag kan jag säga! Perfekt att bjuda på när man ska ha middag om man gillar Chévre dvs.

Det var mysigt att laga mat tillsammans med ett så trevligt sällskap ikväll, tack tjejer!

Tisdag ...

I morse blev det tidigt, snabb frukost för att sedan gå en promenad, blev dock inget helt varv för mig, riktigt dåligt men får ta det en annan dag..

FRUKOST, MINI SALLAD bestående av:

• 1 kokt, hackat ägg.. Låter ägget koka upp och sedan sjuda i 7 min. (det var en kille, K, som tipsade mig om detta) ägget blir verkligen perfekt hårdkokt, inte för myckets liksom:-)
  • Provence sallad
  • mache sallad
  • 3 skivor kalkon (från chark disken)
  • cocktail tomater
  • 1/2 Avokado
  • 1 kiwi
  • Grönt te

Lunchen blev ett ihopplock från middagen igår, se nedan, Kräftsallad med kronärtskocka, grymt gott!

God natt!

Helt slut i hela kroppen, speciellt knoppen..
Jag hoppas verkligen att solen skiner i morgon oxå, det gör livet så mycket roligare och enklare bitvis!
I morgon blir det tidigare morgonpromenad än vanligt, tänkte ta stora varvet runt Djurgården!

Sov gott och dröm söta drömmar!

Festa lite nyttigare;-)

Välj vin framför paraplydrinkar, öl el cider.
Spritser tycker jag är gott! (Vitt vin med Loka el ramlösa med nån god smak).
Eller drick ett gals vatten för varje glas vin du dricker:-)

Tips till drinken: Bjud på grönsaksstavar som Gurka, blomkål och morot med dipp. Både gott och fräscht!
Eller ställ fram en skål med blandade nötter. Mycket bättre än chips, salta pinnar eller popcorn!

T
a sallad eller andra grönsaker till biffen/kycklingen mm istället för pommes frites/ potatis/ pasta..
Om du är på restaurang så säg bara till innan, så brukar det aldrig vara några problem.

4. Om du inte följt ovanstående tips:

Dansa så mycket du orkar! Då bränner du förhoppningsvis bort allt onyttigt du ätit och druckit under kvällen:-)

Ät mer av / mindre av

Flingor

Bakverk

För alla som gillar Kaffe

Drick max 3-4 koppar kaffe om dagen!
Koffein i måttliga mängder ökar förbränningen men för mycket höjer blodsockret och insulinproduktionen!

Kräftstjärtssallad m kronärtskocka

Kräftstjärtar, sockerärtor (kokta), cocktail tomater, avokado, kronärtskocka (zeta i olja m kryddor), färsk broccoli (kokt), Stora gröna oliver, Provence sallad (påse) + Machesallad (påse), kokt ägg.

Denna sallad går jätte snabbt att göra och är perfekt att ta med sig till jobbet eller äta till middag hemma.

frukost lunch och middag

Grovt bröd, cream cheese, ruccola, cocktail tomater och ägg. Lite olivolja och kryddor. Gott att äta med bestick, tar längre tid och känns lite lyxigare.. Skål med yoghurt, bär och lite nötter.

LUNCH:

Kycklingsallad: Grillat kycklingspett skuren i bitar, kruksallad, cocktailtomater, fetaost 10%, ruccola,
pecannötter. Olivolja och kryddor.

MIDDAG PÅ BOCKHOLMEN:

När vi kom hem från landet lämnade vi nästan bara av packningen och stack sedan ut med båten med några vänner till Bockholmen för att äta middag. Bockholmen ligger mellan Bergshamra och Stocksund. Resturangen ligger vid vattnet och är jätte mysig att besöka speciellt på sommaren.

Detta var den vinnande rätten ikväll:

Pepparstekt tonfisk på salladsbädd, gurka, tomat, pocherat ägg, tre små potatisar som jag lämnde kvar, och roadisland dressing...

Roadisland dressing är inte min grej men tror de andra gillade den. Rätten var alldeless för dyr för vad man fick. Jag hade gjort en roligare sallad till om jag fick välja själv. Men tonfisken var toppbetyg!

Min vän A som var den ända i sällskapet som inte tog tonfisken valde röding istället:

Grillad Röding med potatis puré, grillade grönsaker, oliver, lök, zuchini, gräslök..

God natt gott folk, nu ska jag in i sängkammaren och snurra några varv i snarkofonen.

Kram

GI-Gös på Finnhamn

I lördags åkte vi ut ett gäng till Finnhamn i Sthlms Skärgård. Där finns det en krog som vi ofta tar båten till och äter lunch eller middag. Jag valde deras Gös till huvudrätt, fast med sallad istället för potatis. En GI-gös helt enkelt!

Grillad Gös på sallasbädd, sockerärtor, tomat, gurka, morot och rödlök. Bea-sås.
Grymt gott! Toppbetyg för trevlig personal och strålande uteservering!

frukost nummer 2

För att få upp älskling i morse var jag tvungen att muta honom med frukost, come on darling!
Lycklig blev han i alla fall när solen strålade och frukosten var klar:-)

Smörgås, grovt formbröd, cream cheese, serano skinka, ruccola, cocktail tomater, avokado, lite olivolja och krydor.
I glaset: cocos yoghurt, blandade bär, jordgubbe, lite nötter, och på toppen cocos flan. Och så några extra Jordgubbar.

LUNCH

Grillspett från gårdagen; Kyckling & oxfilé, kruksallad, avokado, cocktail tomater, fetaost 10%, grillade champs, grillad broccoli, ruccula. till detta Café de Paris sås...Yummy!

På eftermiddagen bjöd vi gästerna på plättar m bär, sylt och grädde för den som ville :-9

Plättarna gjordes på Oatly smet (gjord på havre) i tetrapack 3% fett. Blandade bär, sylt och Grädde.
Alternativt vaniljglass light.

Ibland måste man få synda lite :-) Man behöver inte ta så mycket bara!

Frukost på bryggan

Jag blev så inspirerad själv när jag lade upp bilden på picknicken så jag ville lyxa till min frukost och sätta mig ute på bryggan och njuta av solen, fåglarna, båtarna och vågorna från vattnet.

Min frukost:

Knäckemacka med cream cheese, kalkon, ruccola, ägg och avokao. Skål med härliga bär och jordgubbar! Jag tog lite mjölk till med det går lika bra med yoghurt eller fil oxå:-) Lite extra jordgubbar oxå eftersom de är så gott!
Att dekorera med lite blommor från trädgården gör så mycket även fast man ska äta själv, det bli så mycket mysigare och roligare att äta då:-)

Porslin: blått uppläggnigsfat från Mateus och vit tallrik från Åhléns. Duk/servett från Lexingtons nya sommarkollektion..

Appropå Lexington så har de öppnat butik på Birgerjarlsgatan vid Sia..Gå dit för man blir så inspirerad! Och de har jättetrevlig personal;-) Nu ska jag ut på promme! Hej så länge...

Picnic ute i det fria

Låt er Inspireras inför dagens picnic!

Porslin från Mateus, som jag för övrigt bara älskar!!!

LANDET

Såg precis att mitt senast inlägg aldrig kom in:-( Så här kommer det! Dagens Lunchtips:

Lax i ugn med Hallomi

Färsk eller tinaf Lax, massa goda kryddor och så in i ugnen på 175° i ca 10-15, kolla så den inte blir för stabbig.
Till detta: steks hallomi light, riven morot och hackad tomat, mixsallad och så lite olivolja och citronpeppar till.

Jag brukar försöka äta fisk 3 gånger i veckan. Om man inte gillar fisk eller vet med sig att man är dålig på att äta det så rekommenderar jag att man äter annat så man får i sig tillräckligt med omega 3, kan vara kapslar eller på naturlig väg som te.x linfröoljan här nedan..

LANDET

Nu är vi på landet , min hund blir alltid så glad när vi kommer ut hit. Men vem blir inte det!
Varje gång så frågar jag mig själv. Kan de bli härligare än så här!!!??

Solen skiner när vi packar ur allt från bilen, massa matkassar, här ska de lagas massa gott i helgen!
Så himla skönt att få distans från stan och all stress. Bara vara i naturen, titta ut över vattnet och gå långa promenader med den lille mannen (min hund M) och älskling (den store mannen, hahah!).

Här ska det grilla! grilla! grillas! och slappa slappa slappas!

Under helgen kommer jag uppdatera och lägga in goda frukostar, luncher och middagar som jag hoppas ska inspirera er, plus lite härlliga skärgårdsbilder!

Nu ska vi gå och knoppa,

God natt!

Detta bjöd jag mina kollegor på lunch idag

Lunch med kollgorna:-)

Mums tyckte dem :-)

Det blev lite rester från gårdagens grönsaker i ugn. Ett kokt ägg (mättar), avokado, strimlor av kalkon
och bresaola, nötter, soltorkade tomater, basilika, mixsallad, fetaost och god dressing. Te och kaffe efteråt
och så en Kiwi vardera:-)

Mättande och jätte gott!

Min frukost:

Glömde bort att berätta att jag åt en jättegod frukost nere på Motorklubben vid början av min promenad ut på djurgården, ( fick inte äta hemma i morse) Nytt är att de har lunchlådor, eller så har jag inte sett dem tidigare...Men GI vänliga var de iallafall, bra tycker jag! Måste dock förvarna att det är ganska dyrt!

Men är man hungrig så är man :-) Tyvärr tog jag ingen bild, sorry!

Tips! Aloe Vera dryck

AloeVera Gel
drickbar, smakar si så där som naturell, men finns i fler smaker.
Sägs göra underverk på din kropp inifrån och ut!
Jag har just påbörjat min dunk:-)

Jag handlade min hos CHI, på Navavägen/Riddargatan.

Jag har överskott på fett!!

Snapshot från bilen på Karlavägen i morse på väg till fettmätningen..

Fettmätningen

I morse stack jag iväg på tom mage till Pauluns Livscenter på Karlbergsvägen i Vasastan för att göra min fett mätning...Väldigt förväntansfull, tänkte jag, nu får jag veta om min träning och kost givit något bra resultat.

Jag fick först ställa mig på en våg och sedan kliva in i ett slags mätinstrument som ett ägg som stod framför mig.
Det kändes våldigt lustigt faktiskt! Där fick jag sitta i olika omgångar i ca 5 min totalt tror jag. En inspelad röst på amerikanska berättade hela tiden vad som hände.

Slutligen sa rösten congratulations, you have just finished your test....hahaha! Congrats för vaddå liksom,
so American..

Hur som helst visade det sig att jag har ett överskott på fett...hm..jag blev lite tyst när hon sa det och tänkte för mig själv, vaddå jag....jo i och för sig, kanske när jag tänker efter ;-) Vill bara tilllägga att överskottet var ej stort.

Men! Jag hade gått ner i vikt och jag är inte långt kvar till mållinjen vilket känns så bra!

Kvinnan som instruerade mig sa att jag skall komma tillbaks i höst och göra om testet för att jämnföra resultaten.
Så oavsett om man är smal eller överviktig så tror jag att det är bra att ha koll på vad som är fett och inte på äns kropp. Jag har vänner som ser ut som size zero och petar i maten, de borde få veta på papper att, hallå det finns inget fett på din kropp! Sit back and relax;-)

Ät nyttigt, en riktig portion med bra mat! Hoppa inte över måltider eller inte äta alls,
din kropp kommer ta stryk för eller senare..

Så ring och boka tid nu:-)

Känslig tarm /Colon Irritable/ IBS

God morgon god morgon!

Jag som många andra har IBS, en känslig tarm :-(

Blir uppsvullen och får lätt ont i magen av fel mat mm....

Med andra ord så känner man sig väldigt sexig dessa stunder, haha.. NOT!

Därför blev jag glad när jag hittade dessa två produkter på APOTEKET
som jag tänker testa, ett litet tips till er som oxa lider av detta problem.

GUARBIS
124 kr på Apoteket, löses i t.ex. vatten.

MAGUAR

38 kr på Apoteket

Maguar är en äppeldryck av färskpressad äppeljuice med
kostfiber från guarplantans frön.

Dagligt intag resulterar i:

• Mindre uppblåsthet
  • Minskat obehag eller smärta i nedre halvan av buken
  • normalare antal toalettbesök
  • ökat livskvalitet

Info från Annons i HÄLSA tidningen och Apotekets hemsida:-)

Nu ska jag sticka iväg på fettmätningen, tjoho!

Visste du att:

- Morötter är bra för minnet

- Bra sömn minskar vikten

- Antioxidanter skydar mot starr

- Småprat skärper minnet

God natt! Nu ska jag sova bort mina överflödiga.....hahahaha..

Nä, men i morgon ska jag mäta mitt kroppsfett, ska bli riktigt intressant!

Forma din egen framtid med lite hjälp...

En daglig påminnelse om hur mycket vi själva kan göra för att forma vår framtid.

Coachen Lotta Alsén och kommunikationsstrategen Emma Wistrand har gjort inspirationskort för detta.

På framsidan av korten står en mening som väcker eftertanke, till exempel: Jag tar ett myrsteg.
som sedan fördjupas då du vänder på kortet: Jag väntar inte på de rätta förutsättningarna.
Jag skapar dem här och nu.

Här är ett av 50 st kort. Fint tycker jag!

Inspirationskorten, som kommer i en fin liten box, är illustrerade av formgivaren Helena Lunding.
Korten kan beställas på: www.inspirationskort.se, pris 187,50 kr plus frakt på 40 kronor.

och så efterrätt, då vi var sjuuukt sötsugna..

Oj den här bilden blev visst suddig, men himla gott var det i alla fall:
Blåbär, björnbär, jorgubbar, nötter, russin, lite naturell yoghurt och
så toppning med cocos flingor, slurp!

Kyckling & Rostade grönsaker i ugn

Stekt kycklingen i grillpanna och sedan in i ugnen, ca 15min, 175° (för att få den mör och inte torr och trådig)
Grönsaker i ugn; obergine, zuchini, champs, morot, blomkål, stora gröna oliver med kärna.
Mix sallad, lite mozarella
och så soltorkade tomater som inte syns på bilden, la dit dem efter;-)
Toppa med favo dressingen.

Det här är livet på en pinne

Sit back and relax! I morse, en minut av tystnad ger så mycket energi till resten av dagen.

två sorters frulle på g

God morgon mina vänner.
Idag vaknade jag före väckarklockan och vilken skillnad det är. Man känner sig liksom gladare då.
Det beror säker på solen, eftersom den skiner rakt igenom våran rullgardin så det blir så ljust i hela sovrummet.

Därför kunde jag göra denna morgon till en riktig lyxmorgon!

Att få kliva upp i sin egen takt, slå på gomorron TV på 4an, växla mellan the voice kanal 5 och TV4..
TV 4 är mer för mys och the voice får än på glatt humör vilket jag gillar som start på dagen:-)

Frukosten blev riktigt GI style med lite ihopplock från gårdagens middag mm. Scrabled eggs är en höjdare, det går snabbt och är gott! bara vispa ihop 2 ägg och häll i stekpannan, rör tills det är klart.

Jag strör även över lite nötter från min mix, detta gör att man får lite mer att tugga på, vilket gör det lite roligare och mättar mera, för man blir tvungen att äta långsammare, vilket är bra!

MJÖLKPRODUKTER:
Det blir inge mer mjölkprodukter för mig på ett tag, då jag är nästan helt säker på att de bråkar med min hy:-(
Jag vill i alla fall testa att utesluta så mycket som möjligt en vecka och se.

Här kommer två frukosttips:

TIPS 1.

Naturell Yoghurt med frysta bär (blåbär, hallon, björnbör), tycker det blir så gott när de är frysta, blir lite glassaktigt:-)
strör över Branflakes&nötmixen..

Sparsamt med flakesen då det nästan alltid innehåller socker, dem som är goda i allafall:-)

TIPS 2

Scrambled eggs, kalkon strimlor, bresaola, salladsmix, broccoli, sparris, nötmix. Lite olivolja och balsamvinäger, kryddor som jag gillar..En kiwi.

Middag & Promenad

Detta bjöd jag mamma på i kväll..

Blandad sallad me Bresaola från lunchen, lite Prosciutto, färsk broccoli (kokad), stora oliver, rivna morötter, avokado, färsk sparris (kokad), pumpafrön, Zetas strimlade soltorkade tomater i olja, och lite feta ost 10%.
På toppen lite Basilka och så favodressingen till:-)

lunchtips

Pilates e så bra! Ja, nackspärren är nästan veck så jag gick ändå:-)

Jag vet att ni är många som inte riktigt tycker att Pilates är träning för att man inte "svettas" men den tar så himla bra på dina muskler i kroppen. Du får långa slanka muskler vilket är snyggt och akta er för vilken mage man får:-)

Man blir smidig och om man har problem med ryggen så är detta en av de bästa träningsformerna.
Och enkelt att träna hemma oxå. För nån månad sen köpte jag en pilatesboll,
ok, jag använder den inte varje dag, den står mest och ser fin ut i ett hörn, tack för att den är lila och matchar inredningen.. men den är KUL när jag väl använder den!

Oavsett så vill jag bara säga att Träning i alla dess former är A och O i jakten på den perfekta kroppen,
inte att svälta sig! Ät nyttigt men ändå gott:-)

Här ett litet lunchtips:

Härlig och snabb sallad med Bresaola, rostbiff, stekta champs, avokado, keso och jätteoliver med kärnor.
Ringla över lite olivolja, krydda med dina favo kryddor och strö över lite pinjenötter om du har,
mina var slut idag...

Jo en annan sak som gjorde mig glad igårkväll för utom vetekudden var han komikern Pablo Fransico,
med showen Ouch! gick på kanal 5 väldigt sent. Älskling låg bredvid och försökte sova och jag
bara skratta och skratta, han e så kul!

Gå in och kolla klipp från igår om det går:-) Ett litet tips bara!

Pablo Fransico, Ouch!

Det blev ingen yoghurt utan knäckemacka

jag ångrade mig....men en knäckemacka, lite frukt och ett ägg sitter rätt så fint de med!

Rund knäckemacka med Icas cream cheese light, kallskuren kalkon, tunna tomatskivor, tunna avokadoskivor, citronpeppar. En kiwi och ett ägg.

Går jätte snabbt och är så gott & nyttigt! Och väldigt snällt mot krångliga magar.

Knäckemackan passar utmärkt till mellanmål oxå..

Forget mej ej

Tänker på dig idag mormor.
... och denna vår- och sommarblomma påminner mig så mycket om dig,
från alla våra promenader tillsammans.
Jag fick tåren i ögat igår då du påminde mig, ståendes där i solen, strålande och vacker i form av denna blomma.

Nackspärr hela dagen...

Jag har haft nackspärr sedan i går morse...för mycket bloggande kanske, nje inte riktigt men det kanske har att göra med att mitt headset gått sönder till min mobil. Jag är nämligen för lat för att gå och köpa ett nytt så istället har jag en ny gammal vana att när jag pratar i mobilen så kniper jag ihop den mellan örat och axeln,
ni vet så där skönt och avsläppnat som bara proffs kan göra ;-)

Fjanteriet har tagit ut sin rätt....och jag mår sååå dåligt av detta...skona mig!

Som tur är hittade jag just fram en alla hjärtans dag present från min älskling, från sist jag hade nackspärr...
Tänk vad bra killar är ibland och på alla hjärtansdag av alla dagar!

Vetekudden är från designsverige.nu och ska in i micron i tre minuter..

Wow, den e så skön! Ok, sitter just denna sekund och väntar på ett under...........come on vetekudden!!
Ok jag ger det tills im, bara jag är bra tills kl 11.00 för då är det Pilates och det är en helig timme för mig.

Jag får nog smörja på lite zon från apoteket och ta ett piller eller två oxå innan jag går in i sängkammaren om det ska bli bra stämning här hemma igen..

God natt allisammans!

Så var det promenad igen

Nu ska jag ut och gå runt djurgården igen, ja det är sant, idag blir det min tredje gång, och det känns helt overkligt!

Jag måste bara tacka för alla inlägg på min nya blogg, så kul!! Tack för tipset med rött te:-) det hade jag totalt glömt bort men det står fint i mitt skafferi det oxå...

Jag måste bara tipsa om ett piller som hjälpt mig den senaste vecka...kanske är det jag som inbillar mig men mitt sötsug är nästan helt veck!!

Liposinol heter det och skall dämpa sötsuget, göra en smalare och hålla vikten, jippi!! låter lite för bra eller hur? men jag köpte det på apoteket så då borde det vara ok..Vi får se.. Hur som helst här e förpackningen:

Nu ska jag ut och träffa min vän som väntar vid bron, men här kommer ett middags tips:

Italienska Köttbullar med feta ost 10% och tomatsås med herekuverts och provansk sallad och cocktail tomater till, och glöm inte avokadon, det är favoriten hela dan! Gör senapsdressingen med timjan, olivolja och linfröolja. Lite pumpafrön på toppen oxå...mums

555082-15

Omelette till Lunch/Middag

555082-12

Gör din egen favorit OMELETTE

Omelette är verkligen underskattat. De senaste halvåret har jag experimenterat rikligt med vad man kan göra för olika omeletter. Det finns en mängd olika fyllningar som är såååå goda, det är bara att testa sig fram. Nedan är lite förslag.

EX på protein: kalkon, brecola, parmaskinka, skinka, kyckling, handskalade räkor mm.(lägg på räkorna precis på slutet annars krymper de och smakar gummi :-(

antingen gör du omeletten endast med kött och så kör du en sallad bredvid med tex: spenat, ruccola, machesallad, tomat, avokado mm.

Eller så kan man göra en omelette delux  där du proppar i allt som e gott och stänger den som en välfylld Calzone:-)
Då är det jätte gott att stoppa in feta ost, spenat, champs mm.. detta blir mer som en stor måltid och passar perfekt både som lunch och middag. Speciellt om man kör med kycklingfilé, det blir helt FAB!

Omelette går både snabbt, är enkelt och billigt :-)

Köp & Släng

Nu måste allt rensas i skafferiet och i kylen. Bort med allt onyttigt!
Släng allt som innehåller kolhydrater och socker. Dvs om du vill gå ner i vikt eller leva mer hälsosamt, annars ska du spara allt gott och sött :-)

Spara alla långsamma kolhydrater dvs: fullkornsbröd, musli, fullkorns pasta, fullkornsris mm.

Ät ingen sötad yoghurt alls utan välj naturell och smaksätt istället med bär som hallon, blåbär eller björnbär.

Köp te istället för kaffe, välj gärna grönt te, det ökar förbränningen och är bra för din hy.

Välj hellre laktosfri mjölk istället för vanlig, det finns mini varianten där oxå. Laktosen innehållet socker plus gör många magar oroliga vilket är onödigt.

Köp Keso eller cream cheese att ha på knäckemackan, Ica har en fettsnål variant likaså arla. Dessa finns även i laktosfria varianter. Keson är bra att ha till frukost, lunch och middag istället för sås eller kolhydraterna...

Köp hem kallskuret som: kalkon, bresola, parma skinka eller rostbiff mm

555082-13

Nötter i massor... jag brukar göra min egna blandning att ha i yoghurten tillsammans med bär... eller bara som mellanmål.. Men försök håll dig till ca en näve nötter om dagen!

Köp linfröolja, olivolja, balsamvinäger och dijon senap, det blir en god dressing.
Linfröoljan som innerhåller omega 3 är bra om du inte äter massa fisk..

Addera gärna lite timjan till dressingen och blanda... För er som ätit hälsotallriken på picnic och gillar deras dressing, kommer  även gilla denna:-)

solen skiner och strax är det dax för lunch

Solen skiner fortfarande och magen börjar kurra en aning..

Snart blir det lunch, ett ihopplock från gårdagen middag. Det blir grillat spett med oxfilé, champs, paprika, lök, broccoli, blomkål och lite café de Paris sås eller keso för mig.... Det ska bli såååå gott!!

Uppläggningsfatet direkt från grillen

Det som är så bra med GI style är att när du äter endast grönsaker och proteiner så får du ha en god sås till ....
Och vem behöver kolhydraterna då:-)

Efter lunchen åker älskling in till stan med båten och jag tar hästen (bilen)..

Vi ses och hörs i stan... då blir det prommenad runt Djurgårn med mowgli + vän..

Ingen har väl undgått mirakelcrèmen från No7?

No 7
Jag fick serumet i julas av min mosters man, alla kvinnorna i släkten fick en varsin tub, hahaha, ser vi så hemska ut tänkte jag en kort sekund men han var bara snäll och tänker långsiktigt.....eller hur?? Han vill bara att vi ska förbli lika vackra förevigt...

Att den peptidbaserade produkten är ett serum som ska kombineras med en crème var det dock inte alla som förstod. (Typ jag!) Jag tänkte äsch sånt skriver de jämt bara för att sälja mer...

Seriens alla sex samverkande produkter : Kroppsserum, ansiktsrengöring, ögon-, dag- och nattcrème, kostar 125-445 kr.

Hur som helst så har jag nu bett min vän som är i London att köpa med hela paket.
..jag måste ge det en chans!

Dax att dra upp rullgardinen

Gomorron!
Idag är det sista dagen i skärgården denna vecka och jag måste säga att det varit helt underbart skönt med långsemester. Jag har kommit igång med bloggen vilket jag aldrig hade gjort ifall jag stannat hemma i stan så det känns väldigt kul.

Att få vakna upp till strålande sol, spegelblankt vatten och fåglar som sjunger, kan det bli bättre!

Jag har problem med min mobil....har krånglat med mig hela helgen, ska lägga in massa matbilder och lovar att det finns klart till im för då köööööör vi:-) Beach 2008, eller ska jag säga midsommar 2008, och vänners bröllop 2008, det finns så mycket  man måste komma i form till...

Acne...Eller ska vi säga problemhy :-)

555082-8

Vad gör man åt denna pina som jämt kommer och förstör?

Det finns en mängd olika sätt att behandla akne, allt i från tabletter till krämer, geléer och behandlingar hos hud terapeuter mm, tro mig när jag säger att jag testat allt!!!

Några av de preparat som fungerar bäst innehåller acelainsyra, som hämmar tillväxten av aknebakterien.
Zink är ett annat ämne som har visat sig ha mycket positiv effekt mot aknen. Speciellt om man äter Zink i tablettform som jag gör, en om dagen till middagen.

Hos hudterapeuter kan du få hjälp med kemiska behandlingar för att minska problemen, dessa tycker jag har fungerat bäst! jag har gjort, IPL flera gånger, både med blåljus och gult ljus..
Men dessa gör man bara om man inte får bort det med piller eller krämer för det är inga roliga behandlingar, tro mig, det är en pina och smärta som ingen annan;-) jo, det finns en värre, den heter fraxel och den ska jag göra snart igen.... jag nästan gråter inombords för att det gör så ont och jag kommer se förjävlig ut ett tag, typ tre veckor för att sedan göra om det igen och sen igen, men till slut kanske jag ser lika fin ut som mina andra vänner med persikohy.. Vi får helt enkelt hålla tummarna.

Så förebygger du uppkomsten av akne:

Vad du äter spelar stor roll. Det är helt fel att bara lägga skulden på choklad. Det som är den värsta boven är nämligen mjölkprodukter. Många kan vara överkänsliga mot mjölkprodukter utan att veta om det, säger hudterapeut Marita Linderman, som är specialiserad på akneproblem, och ofta rekommenderar sina kunder att helt avstå från mjölkprodukter under en period för att se vilken effekt det har på deras akneproblem. Undvik dessutom att äta för mycket mättade fetter (till exempel smör, grädde och ost), använd i stället omega tre och raps- eller olivolja, de är snälla mot hela kroppens system. Ta bort godis i alla former, socker tillför ingen näring till människokroppen. Det du äter spelar roll eftersom näringen faktiskt bygger upp alla kroppens celler.

1. bort med mjölk produkter
2. bort med mättade fetter
3. bort med socker
4. försök att inte stressa och håll koll på din mage, jag är säker på att det finns en koppling där!

Ät zink

Zink påskyndar all form av sårläkning och aktiverar dessutom enzymer i mat-spjälkningssystemet. Rätt zinkvärde gör det lättare för kroppen att tillgodogöra sig alla näringsämnen under matsmältningen. De allra flesta som lider av akne har alldeles för låga zinkvärden. Zinktillskott kan du hitta i hälsokostbutiker, men Marita Linderman rekommenderar att du enbart äter en dos och sedan går till läkare om besvären inte har blivit bättre.

Natteljusolja

Testa natteljusolja! Ska vara så bra för din hy, återkommer med mer info, måste bara kolla upp lite till..

De 5 bästa tipsen för att slippa akne:

1. Pilla inte i ansiktet! Särskilt i tonåren när aknen börjar framträda ska du hålla fingrarna borta, pillar du i ansiktet underhåller du bara aknen. Huden irriteras när du klämmer och problemen blir bara ännu värre.

2. Tveka inte att gå till läkaren om du har stora problem med aknen.

3. Använd rätt produkter för just din hudtyp, ta reda på om du har fet, blandad eller torr hy. Ju fetare hy du har, desto större är risken för stora akneproblem. Har du torrare hy är det svårare för bakterierna att få fäste.

4. Välj en rengöringsprodukt som neutraliserar hudens ph-värde. De flesta vanliga tvålar har ett ph-värde som ligger mellan tio och elva, medan huden har ett PH-värde på runt sju. Se därför till att rengöringsprodukten du väljer alltid har ett PH-värde under sju. När hudens PH-värde balanseras och hålls neutralt blir det en betydligt sämre grogrund för bakterierna.
Använd alltid en vattenlöslig rengöringsprodukt, annars pluggar du igen huden och cellerna klibbas ihop, vilket kan skapa mer akne. Med en icke-vattenlöslig rengöringsprodukt får du inte heller en naturlig avstötning av talget i huden

Är du rädd om huden? Ät choklad!

image7

De flesta finniga tonåringar får rådet att vara försiktiga med choklad för att hålla aknen i schack.
Detta stämmer kanske när det gäller sockersöt mjölkchoklad, men när det gäller ren kakao är det faktiskt på många sätt tvärtom! I en nyligen genomförd studie ville man observera skyddseffekten av kakao när huden utsätts för skadliga UV-strålar från solen.

Resultaten var anmärkningsvärda; blodflödet ökade till de områden som blev utsatt för de skadliga UV-strålarna och både hudens tjocklek och vattenbevarande förmåga förbättrades. Detta betyder att huden tog mindre skada av strålningen. Kakao är känt för sitt höga innehåll av skyddande antioxidanter och dessa spelar sannolikt en stor roll i skyddet. Faktiskt är det få andra livsmedel som kan mäta sig med kakao när det gäller antioxidantinnehåll. De aktiva ämnena i kakaon som tillskrivs de positiva effekterna är så kallade flavanoler.

Mäta kroppsfett

bodpod

I veckan ska jag och min älskling mäta vårt kroppsfett. Ja vet, det kanske låter konstigt men jag är så nyfiken.
Detta kom jag på nu på landet när jag var inne på Paulins näringslivscenters hemsida. Jag litar nämligen inte på vågen varken där hemma eller på gymmet längre..

Nedan lite info om mätningen från deras hemsida:

Att mäta sitt kroppsfett kan vara intressant på flera olika sätt. Bland annat kan du använda en sådan mätning för att uppskatta om du har mer eller mindre kroppsfett än vad som är bra för din hälsa. Men det allra viktigaste är att man utifrån den kan utvärdera förändringar. Vi tror inte att vågen är ett bra hjälpmedel för folk som vill komma i form.
En våg talar bara om hur tung man är ? inte hur mycket kroppsfett man har!
På Paulúns Näringscenter använder vi oss av en BOD POD, vilken är den modernaste tekniken för att bestämma kroppssammansättning. Apparaten liknar ett jättestort ägg som testpersonen får kliva in i. Det maskinen mäter är hur stor mängd luft din kropp tränger undan. På så sätt kan man på ett enkelt sätt bestämma din kroppsvolym och utifrån det även din kroppssammansättning. Själva mätningen tar ett par minuter att genomföra och kostar 300:- inkl. moms

BEACH 2008

Beach 2008

Panik!! Snart är sommaren här och jag är inte redo...Jag har sakta påbörjat min resa mot en mer slimmad look, genom bra kosthållning och träning så kan det lyckas men tiden går alldeless för snabbt.

Jag har tidigare kört GI och gick faktiskt ner i vikt då....men det var då...nu är nu och det är dax att köra stenhårt.
Jag älskar att laga mat och är den nyttiga personen varför jag bestämt mig för att skapa denna blogg och dela med mig av mina recept mm. Det kommer bli lite GI style, då det inte helt är GI hela vägen utan mer en tolkning av det.

Så va gärna med och kör med mig. Jag börjar på måndag den 5e maj så häng med!! Hahaha, det där lät alldeless för käckt!!

Välkommen till min nya blogg!