Bovetegröt med kanel, aprikoser och päron

Gröt är så underbart gott och skönt för magen. Det är så lent och man håller sig mätt länge.
Den gröt  som är mest poppis här hemma just nu är Bovetgröt av helt skalat bovete. Jag har gjort en tidigare oxå på bovete men då i en krossad variant.. Det är dock lite tidskrävande att tillaga första gången. Men om man kokar den medans man sminkar sig så är det helt ok! :-)


  • Koka upp bovetet.
  • Häll av vattnet
  • fyll på med nytt vatten
  • koka upp igen i ca 20 min
  • lägg i kanelstång, hackade ekologiska aprikoser.
  • När gröten är klar är det gott med skivat päron, sånt där gott som är hårt och sött:-)
  • mjölk, laktosfri , soja eller vad man nu vill ha...

Självklart kan man ha vad som helst i gröten, jag brukar varva, i bland har jag bär och nötter i och ibland kör jag på denna. Lite bovetegröt kan även vara ett bra mellanmål. Därför kan det vara bra att koka upp extra som du kan ha i kylen.
Håller i ca 3 dar...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0