Instant Wakame (Alger)

Som ni kanske sett är det denna havsalg som jag använt i min matlagning . Det är så kul med nya ingredienser och alger känns nytt för mig. Visst har jag ätit det i samband med sushi mm men aldrig lagat själv hemma. Hur som helst så är det väldigt enkelt att tillaga och nyttigt.

Lägg de torkade algerna i blöt i max 5 min, sen e de klart! Ha i sallader, soppor, grytor mm.
Tänk på att det sväller, så ta inte för mycket :-)


Allmänt om Alger

Alger är rika på spårämnen och mineraler. De innehåller höga halter av jod och selen och de flesta vitaminerna, främst B-vitamin. Alger har många fördelar de understödjer läkandet av mag- och tarmbesvär, urinvägsproblem och besvär med slemhinnorna. De stimulerar ämnesomsättningen och kan på så sätt avhjälpa problem både vid över- och undervikt samt höja förbränningen. De verkar även blodfettssänkande och stärker immunförsvaret.

 

Nordens egen alg är nässlan som man kan plocka och torka. Använder man nässlan får man en dos av alla vitaminer och en hel hög med mineraler.

 

Delar av texten är hittad på www.sund.nu



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0